mom`s photo journal

By: dukiaidah fotopages

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 31-Jul-2008 05:39 Email | Share | Bookmark
kueh kole-kole

 
kali ini aku buat kole2 buat makan petang untok keluarga ku boleh juga untok sarapan pagi esok org kata 2 in 1 santapan petang dan pagi keluarga ku terutama suami ku suka makan kole2 tapi lah nak sangai kacang hijau tu ish susah oiiii dulu pernah juga ada kedai jual bahan kueh dia ada jual yg dah siap di goreng tapi sekarang kedai tu dah tutup dan dah berpindah tempat yg jauh dr rumah ku terpaksa lah aku buat sendiri kali ini aku beli yg di kisar dari kedai runcit di jb tapi tak di tak siap di goreng ok lah dari tak der kalau nak kisar lagi susah

Quote:


kueh kole2
resepi dari Sazlyna Ramly

Bahan-bahan :
500 gm tepung kacang hijau
30 gm gula melaka (dimasak dengan 1 cawan air ditapis dan disejukkan)
450 gm gula pasir
1 kampit santan (fresh coconut) dijadikan tahi minyak
1 kampit santan (fresh coconut) dijadikan 1800 ml untuk dijadikan santan cair
3 sudu makan color brown (sarsapella liquid) <aku tak taruk pon pasal kaler pon dah gelap
garam secukup rasa
1 biji telur <pon tak tarok

Peraturannya :
1. Campur semua bahan kecuali tahi minyak.
2. Jadikan satu adunan ini didalam kuali kacau rata hingga sebati dan
pekat.
3. Masak diapi yang sederhana, senantiasa dikacau supaya tidak bergentel, terus kacau hingga adunan menjadi kilat dan berminyak, Adunan ini dikacau selama 30 hingga 40 minyak hingga adunan tanak.
4. Bila sudah kelihatan berminyak masukkan didalam loyang ratakan dan taburkan tahi minyak. Sejukan dan boleh dipotong mengikut cita rasa.


Quote:
jasmeen~senang jasmeen tak susah macam nak buat castard jagong cam tu lah kalau nak buat tahi minyak beli jek santan yg dijual kat pasar atau kotak nya boh lam kuali biar sampai mendidih baru kacau sampai jadi taik minyak tak lama pon
zira~mai lah buat bleh wat makan petang atau buat untokberbuka di bulan puasa nanti
umieaisyah~betul umeiasyah tapi kite yg buat ni pun selalunya sama rasanya org kata ikut mood kalau mmod bagus sedap lah kueh tu kalau tak der mood membuatnya emm nampak gaya kak tong jek yg makan



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net