mom`s photo journal

By: dukiaidah fotopages

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 18-Aug-2008 13:31 Email | Share | Bookmark
epok-epok 3 seringgit

 
kali ini buat epok2 kerana permintaan banyak dr anak2 dan suami aku buat epok2 sayor kentang sardine ayam bbq <empat jenis tak kenyang nasib oleh kerana sarapan pun tiada apa nak makan untok hari ini aku buat sampai sekilo tepong yg lebih aku masok lam freezer buat makan hari2

Quote:


epok2 kentang

Kulitnya
1kg tepung gandum
4 sudu makan majerin planta
1 sudu makan minyak sapi (kalau tak gemar, boleh ditiadakan)
80 ml minyak masak .......(majerin & minyak sapi dicairkan & campur dgn minyak masak)
350 ml air hangat
1 sudu kecil garam (campurkan pada air hangat)

Cara:
Masukkan tepung ke dalam mangkuk besar (besen). Tuang ketiga2 minyak tadi ke dalam tepung dan gaul rata. Setelah itu, masukkan air sedikit sedikit dan terus uli menjadi doh yg lembut tapi jgn lembik. Biarkan doh rehat kira-kira setengah jam.

Inti Kentang
800 gm kentang di dadu
4 biji bawang besar (dipotong dadu)
6 sudu besar rempah kari daging Babas (bancuh dgn sedikit air)
secukup minyak untuk menumis
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula (optional)


Cara:
Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang dadu dan tumis hingga bawang layu. Kemudian masukkan rempah kari tadi dan biarkan sebentar hingga rempah garing. Masukkan pula daging dan kacau sebentar. Setelah itu, masukkan kentang, garam dan gula. Biarkan sebentar dan kacau sekali sekala. Kalau perlu, bubuh sedikit air untuk kentang empuk. Bila aging dan kentang dah empuk sepenuhnya, gaul

Quote:

niza et sofia ~dah takder lagi 3 singgit daa 50 cent pun tarak niza sekarang 3 dua dollar lam duit sg niza oiii yg paling murah pun satu 60 cent duit sg
shima~alah kitenya pun bukannya klem pun bukan nya lawa sangat main bedal jek ....org tuo2 kata maseh boleh di perbaiki dan harus belajar lagi so apa lagi shima blajo lah lagi wat klem tu maseh ada waktu
mrshenri~tak per nanti kalau dah balek msia pi beli banyak2 epok2 tu <re :kite memang suka tengok fp org nak2 yg dok kat negeri org puteh suasananya takder kat sini
umieaisyah~sokong cakap umie lagi pun budak2 kat sini ramai mungkin 3/4 hari dah abis umie
mamaella~ish dak lah mama ni slow dah ni org lain lagi cepat update
zai kulim~ok juga nanti lain kali wat gambO lain kot2 dapat 1st komentor bleh boh lain gambO
dapurimpian ~kalau di msia memang lah diorg panggil karipap tapi kat sg kitaorg panggil epo2 yg karipap tu pula rupanya tiga segi yg selalu mamak jual tu kulitnya lain sikit berlapis-lapis
:zira~ni mesti kes pakai tepong naik sendiri <mesti lah gareng kulitnya dan nipis sekali zira<kalau org cina plak diorg suka kulitnya tebal


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net