mom`s photo journal

By: dukiaidah fotopages

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 20-Aug-2008 06:16 Email | Share | Bookmark
xtvt di rumah bila hujan menjelang

 
kali ini buat fruitcake org melayu cakap kek buah selalu org buat kukus sampai 4 jam lamanya.belek2 buku microwave terjumpa cara nak buat kek buah pakai bakar lam oven.masanya pun tak lama tak lah sampai 4 jam jimat letrik cikit dan gas.nak menunggu pun tak lama.bahan2 memang dah sedia ada selalunya barang2 nak buat kueh selalu kite beli kot2 nak buat kueh tak kisah lah apa jenis kueh asal bahan2nya cukop at least bila darurat ada kawan dtg bleh lah buatkan sesuatu untok di santap bersama.nak2 kalau hujan turun ada jek bebudak ni nak makan termasok somi kite.yg kite dok masak tapi tak larat nak makan sal dah penat masak dan ambil bau dah kenyang


Quote:


fruitcake
1/2 cup diced candied green cherries
1/2 cup diced vandied red cherries
1/2 cup chopped lemon peel
1/2 cup golden raisins
1/2 cup chopped dates
1/4 cup currants
1/2 cup packed dark brown sugar
1/2 cup margarine or butter
1 teaspoonvanilla
3 eggs
2 tablespoons molasses
3/4 cup plain flour
1/2 teaspoon salt
1/2 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon ground nutmeg
1/2 teaspoon ground allspice
1 cup coarsely chopped walnut

make one fruitcake
lightly grease 8 to 10 cup baking ring.mix green and red cherries,lemon,raisins.dates and currants
set aside.beat brown sugar ,margarine and vanilla until fluffy.add eggs and molasses.beat inremaining ingredients except nuts until well blended.stir in fruit and the mixture and nuts.pour into baking ring.microwave at medium-high 70%until wooden pick inserted in centre comes out clean.10 to 16 minutes.let stand 5 minutes.remove from baking ring.cool.wrap in cheese-cloth which has been dampened water.if desired.store rightly covered


Quote:
zira~terima kaseh zira bear tu tadi kalau ada kasi lagi ye zira nak siap2 beli almari nak boh bear besO ni
sabriena~kueh biasa jek tu
littlemama~tak juga kalau raya lagi sedap dr hari biasa dan hari hujan
masriyah~kite suka buat tapi tak suka makan
mamanynalleeya~naper mama karang di izinkan tuhan kaya lah tuuu :sikit2 jadi bukit
shima~kalau gitu kene beli baru lah cam tu atau tukO jek micro chipnya murah cikit>tang laksa sawarak tu shima wat pakai menu kite ke tuu atau beli pes kat luar tang laksa sarawak memang sedap


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net